Osetia de Sud şi Abhazia realităţi periculoase pentru RM

Acordurile de prietenie, cooperare şi ajutor reciproc semnate între Rusia şi cele două regiuni separatiste georgiene (17 septembrie) deschid „o cutie a pandorei” pentru celelalte conflicte îngheţate de pe spaţiul post-sovietic, în special pentru problema transnistreană care este într-un vid al incertitudinii şi non-transparenţei. În afară de informaţiile din mass-media despre Proiectul de lege privind reglementarea transnistreană, elaborat pe baza prevederilor Legii privind statutul juridic special al regiunii transnistrene din 2005, care a fost examinat de Comisia de la Veneţia a CoE (afirmaţii ce aparţin Reprezentantului UE în RM, Kalman Mizei), acceptat provizoriu de D. Medvedev (menţiune din Comunicatul de presă a Preşedenţiei RM difuzată cu ocazia vizitei lui Voronin de la Moscova, din 15 august) şi denumit recent de Ambasadorul rus de la Chişinău, Valeri Kuzmin, drept Planul „Voronin”, întârzie în mod accidental sau premeditat să fie prezentate public documentele elaborate pe marginea negocierilor, conţinutul lor şi actorii reali implicaţi în procesul de soluţionare. Anume din aceste motive precedentele din Caucaz prezintă ameninţări la adresa Republicii Moldova. Or, din moment ce Moscova a demonstrat că este capabilă să apeleze la instrumente militare, politice şi diplomatice pentru a-şi apăra „interesele sale vitale” în cazul Georgiei (din care face parte spaţiul post-sovietic), este clar faptul că RM şi conflictul transnistrean nu sunt improprii acestei maniere de abordare.

Esenţa acordurilor bilaterale semnate de Moscova cu Suhumi şi Ţhinvali scot în evidenţă următoarele potenţiale riscuri pentru RM:

Pacificatorii ruşi. Formatarea pacificatorilor ruşi din Abhazia şi Osetia de Sud în forţe armate ruse care se află pe teritoriul regiunilor separatiste în conformitate cu Decretul semnat de Medvedev şi la solicitarea autorităţilor abhaze şi sud-osetine conţine o doză de pericol pentru Republica Moldova, unde sunt staţionate unităţile celei de-a 14-a armate ruseşti deghizate în pacificatori. În lumina acestui exemplu Rusia capătă şi mai multă legitimitate pentru a repeta acest scenariu în RM, dacă liderii politici moldoveni nu vor fi loiali Moscovei şi vor desfăşura politici pro-euroatlantice şi/sau anti-ruseşti, în perioada imediat următoare de după alegerile parlamentare.

Baze militare ruse. Pe lângă militari ruşi (care ar putea să crească numeric la fel ca şi în Abhazia şi Osetia de Sud unde Rusia va trimite în jur de 7800 de militari) pregătiţi să lupte pentru apărarea graniţelor transnistrene, RM ar putea să obţină baze militare ruseşti, în corespundere cu acordurile parafate de Medvedev cu Bagapş şi Kokoite. Astfel, nu se va mai putea discuta despre nici un fel de evacuare a armamentului rusesc stocat la Cobasna şi respectarea a angajamentelor Rusiei asumate la Istanbul în 1999.

Integrarea în spaţiul rusesc. Pe lângă clauze militare aceste documente se referă şi la colaborare în domeniul economic, financiar, juridic, administrativ etc. Din aceste considerente dacă scenariul abhaz şi sud-osetin va fi derulat în regiunea transnistreană, atunci va fi imposibilă orice tentativă de a reunifica RM. În principiu, Tiraspolul deja deţine relaţii aprofundate cu Rusia în diverse domenii (umanitare, economice, etc.), dar acestea ar putea să se intensifice considerabil în cazul unui Acord de prietenie, cooperare şi ajutor reciproc. De fapt, acordurile ce stabilesc cadrul juridic al relaţiilor dintre Rusia cu Osetia de Sud şi Abhazia reprezintă o formă latentă a unei anexări teritoriale ( Soluţia aleasă de ruşi soluţionează nu numai problemele invocate privitor la drepturile popoarelor la autodeterminare şi dezvoltare democratică, dar şi cele economice ce vizează proprietăţile ruseşti din Abhazia şi Osetia de Sud, necesare inclusiv pentru organizarea Olimpiadei de la Soci din 2014. De asemenea, Kremlinul urmăreşte să folosească criza din Caucaz în scopuri geo/politice: stoparea extinderii NATO, divizarea şi „dominarea” UE, afirmarea statului rus în calitate de actor internaţional cu pondere, reorganizarea ordinii mondiale într-un sistem multipolar etc.).

Totuşi, decizia de a pune pe tapet scenariul abhaz şi sud-osetin de către Rusia va depinde de mai mulţi factori esenţiali. Primo, foarte multe vor depinde de rezultatele negocierilor bilaterale dintre Chişinău şi Tiraspol/Moscova, de natura concesiilor pe care le va accepta partea moldoveană, de posibilităţile şi interesul UE şi ale SUA de a influenţa procesul de negocieri. Secundo, un rol important îl vor avea rezultatele alegerilor din 2009 şi orientarea externă aleasă de următoarea conducere a RM. Tertio, conjunctura regională va avea un cuvânt greu de spus. Astfel, situaţia politică din Ucraina ar putea avea efecte semnificative asupra tratativelor dintre Chişinău şi Tiraspol/Moscova. Parteneriatul Estic şi Sinergia Mării Negre, alături de alte proiecte europene, pot lăsa amprente importante asupra comportamentului clasei politice moldoveneşti faţă de Rusia, în condiţiile unei voinţe politice consecvente, coerente şi pragmatice, de orientare europeană. De asemenea, probabilitatea repetării precedentului abhaz şi sud-osetin va depinde în mare parte de evoluţia propriu-zisă a marilor actori internaţionali (Rusia, UE şi SUA) şi de modul în care acestea vor interacţiona pe marginea dosarelor internaţionale (Iranul, Orientul Apropiat, Scutul anti-rachetă american din Europa, problema energetică, extindere NATO, Afganistan etc.).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anunțuri
Explore posts in the same categories: moldova

2 comentarii pe “Osetia de Sud şi Abhazia realităţi periculoase pentru RM”

  1. Dana Says:

    Circula zvonuri despre o posibila marire a fortelor rusesti in regiunea transnistreana. Sunt oare adevarate? Care ar fi motivul invocat de Moscova la momentul dat?

  2. Denis Cenusa Says:

    Anterior a fost difuzata informatie cu privire la solicitarea autoritatilor transnistrene adresata Moscovei de a majora numarul actual de militari rusi (1500) pana la aproximativ 6000 de persoane, pe motive ca RM se comporta similar cu Georgia inainte de asa zisul atac asupra REGIUNII Osetia de Sud. In realitate acest lucru este imposibil, decat numai daca va fi semnat un acord direct dintre Chisinau si Moscova care sa reglementeze suplimentarea contingentului rusesc actual stationat din regiunea transnistreana. De asemenea, acest lucru va fi posibil daca Moscova va recunoaste rmn, ceea ce deocamdata nu intra in planurile de termen mediu ale Kremlinului. In rest, putem vorbi doar de speculatii…


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: