Oscilaţiile Chişinăului înainte de lansarea Parteneriatului Estic

Incertitudinea politică internă continuă să lase amprente pe politica externă a RM. Jocurile de culise de la Chişinău nu oferă suficientă claritate vizavi de înclinaţia reală viitoare a comuniştilor moldoveni. Cei din urmă însă încearcă să genereze o situaţie “excepţională”, când europenii vor fi nevoiţi să negocieze cu opoziţia o „reconciliere naţională” şi un dialog politic cu PCRM, facilitându-se inter alia obţinerea unui consens politic asupra unei candidaturi comuniste pentru funcţia de preşedinte al RM.

Pentru a provoca Bruxellul la măsuri proactive în vederea apropierii puterii şi opoziţiei moldovene, comuniştii sunt interesaţi în trenarea alegerii structurilor parlamentare, cu atât mai mult, în condiţiile demisionării constituţionale a Guvernului şi acutizării situaţiei economice din RM. Un rol ajutător le este asigurată şi de problema transnistreană, care îi ambiţionează pe europeni să se implice mai mult în aplanarea crizei politice din RM. Or, reluarea negocierilor pe marginea conflictului transnistrean este corelată cu validitatea şi funcţionalitatea cat mai rapide a noii guvernări moldovene. Iar amânarea lor creează premise pentru menţinerea efectivă a RM în sfera de influenţă a Rusiei, pereclitând securitatea estică a UE, la fel ca şi cea a Ucrainei.

Pe de altă parte, PCRM-ul în mod conştient apelează la Rusia pentru a face presiuni adiţionale asupra oficialilor europeni. Astfel, Moscova capătă eligibilitate, cu acordul Chişinăului, pentru purtarea tratativelor cu Bruxellul în privinţa RM (în cadrul ultimelor întrevederi ruso-comunitare a fost abordată situaţia din RM, împreună cu dosare majore ca Kosovo, Afganistan etc.), în baza a două elemente majore: imperativul problemei transnistrene şi importanţa vitală a construcţiei spaţiului comun ruso-european al securităţii externe (element indivizibil al noului APC dintre Rusia si UE aflat în proces de negociere).

Vizita lui A. Stratan la Moscova şi contextul discuţiilor bilaterale cu S. Lavrov relevă o doză mare de interconexiune şi corelaţie între agendele rusă şi moldoveană de politică externă [1]. În perioada când UE a remis către statele incluse în Parteneriatul Estic Declaraţia care urmează să valideze participarea lor oficială la proiect, şeful diplomaţiei moldovene a făcut naveta la Moscova pentru consultări politice, în contextul Tratatului de prietenie şi cooperare semnat de RM şi Rusia în 2001 (neglijat constant de partea rusă în ce priveşte problema transnistreană). În loc să abordeze în mod adecvat şi plenar noua dimensiune estică a UE extrem de esenţială pentru integrarea europeană a RM şi a Europei de Est per ansamblu, comuniştii preferă să folosească acest prilej pentru a intensifica suspiciunile europenilor. Animarea Rusiei în paralel cu angrenarea RM în Parteneriatul Estic, în viziunea comuniştilor, ar putea amplifica comportamentul Bruxellului în gestionarea definitivă a crizei (politice, dar şi economice) din RM, fără a implica concesii semnificative din partea PCRM.

Dinamismul politic al UE în RM este condiţionat de comunişti prin contrapunerea modelului occidental de democraţie celui rusesc (democraţie suverană). Or, în timp ce europenii (declaraţia reprezentantului Comisiei Europene [2]) leagă eventualul ajutor financiar european pentru RM de reuşitele guvernării în sfera reformelor democratice şi respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului, Stratan trece în revistă la Moscova acţiunile întreprinse de autorităţile moldovene pentru “respectarea transformărilor democratice moldoveneşti” [3]. Totodată, comuniştii acceptă să facă pionierat în amestecarea şi eventual fuzionarea integrării europene prevăzute de Parteneriatul Estic cu politicile integraţioniste din cadrul CSI, cu sprijinul şi în coordonare cu Moscova.

Oscilaţiile curente ale Chişinăului pot fi analizate şi prin prisma intereselor factorilor externi. Astfel, perturbaţiile care au loc în politica exteră moldovenească sunt favorabile Rusiei, care face uz de ele nu numai pentru a-şi consolida supremaţia în raport cu UE, dar şi pentru a realiza obiective aferente, cum ar fi promovarea noului sistem de securitate pan-european (sau în scopuri de “tranzacţii” cu alţi actori regionali). Spre deosebire de aceasta, UE încearcă să dozeze coerciţia sa asupra comuniştilor pentru ai atrage efectiv în sinergia integrării europene, folosind nu numai volatilitatea externă a RM, dar şi consecinţele drastice ale crizei economiei globale asupra stabilităţii economice moldoveneşti.

Pe lângă toate acestea, balansarea dată ar putea juca un anumit rol în developarea profilul viitorului preşedinte al RM. După vizita de la Moscova, destinaţia lui Stratan este Praga, unde acesta urmează nu numai să dea start participării RM în Parteneriatul Estic, dar şi să se autorecomande oficialilor europeni. Fermitatea europenilor evidenţiată în procesul  reglementării crizei moldoveneşti ar putea contribui indirect şi la eventuala propulsare a lui Stratan în competiţia pentru fotoliul Preşedinţiei. De fapt, prin această candidatură, comuniştii vor încerca să-şi îmbunătăţească imaginea externă, europenii să evite dialogarea ulterioară cu un preşedinte implicat în ororile post-electorale din RM (spre deosebire de acesta, Greaceanîi, Ţurcan şi Lupu pot fi incriminaţi de complicitate în comiterea fărădelegilor), iar Rusia să aibă de afacere cu un om verificat în timp. 
           

Referinţe:

1. О встрече Министра иностранных дел России С.В.Лаврова с заместителем Премьер-министра, Министром иностранных дел и европейской интеграции Молдавии А.В.Стратаном, http://www.mid.ru/brp_4.nsf/0/448C43458E888335C32575AE002C69B7
2. Comisia Europeană ar putea ajuta R. Moldova pentru ca aceasta să poată obţine un împrumut FMI, http://www.adevarul.ro/articole/comisia-europeana-ar-putea-ajuta-r-moldova-pentru-ca-aceasta-sa-poata-obtine-un-imprumut-fmi.html
3. “Он подробно проинформировал об усилиях молдавских властей, предпринимаемых для возвращения ситуации в нормальное русло и защиты демократических преобразований”,  О встрече Министра иностранных дел России С.В.Лаврова с заместителем Премьер-министра, Министром иностранных дел и европейской интеграции Молдавии А.В.Стратаном, http://www.mid.ru/brp_4.nsf/0/448C43458E888335C32575AE002C69B7

Anunțuri
Explore posts in the same categories: moldova

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: