Interviu pentru FP România: Ce conflicte viitoare ar trebui sa sperie deja România? (FP România nr. 10 citita din Republica Moldova)

Pentru FOREIGN POLICY ROMANIA

Editia nr. 10 a FP Romania (mai/ iunie) a trezit mari intrebari. Este de asteptat ca raspunsurile cele mai lamuritoare pentru cititori sa vina tot de la autori ai revistei. Comentariile lui Denis Cenusa, analist politic din Republica Moldova, autor al articolului “Parteneriatul Estic aduce Europa in coasta Rusiei”.

«R. Moldova este asimilata, inca odata, in cadrul acestui „pachet” fara sanse pentru integrare. Un stat cu proximitate euro-atlantica, latin, care vorbeste o limba oficiala a UE cade acum de pe harta Europei si ramane în zona gri, a stabilitatii fara dezvoltare. Asta înseamna, în realitate, invitatia Chisinaului la summitul de la 7 mai. Astazi, R. Moldova nu se va mai compara cu Romania sau statele baltice, ci cu Belarusul, Armenia sau Azerdaidjanul.»Europenizarea Moldovei pâna la capat, FP România nr. 10

Este Parteneriatul Estic mai mult bun decat rau pentru R. Moldova?

Denis Cenusa: Consider ca Parteneriatul Estic reprezinta o abordare diferita de cele anterioare a UE in privinta Vecinatatii sale Estice, antrenata anterior in procese caracteristice inclusiv pentru statele din Africa de Nord si Orientul Apropiat. De accea, echivalarea Parteneriatului Estic cu un cadru european perdant pentru RM si alte state est-europene, care omite sanse europene reale este exagerata. De asemenea, exemplul Ucrainei cu aspiratii europene sustinute de Polonia si alte state UE privita in comparatie cu statele caucaziene explica faptul ca Parteneriatul include entitati politice eterogene. Prin urmare, gradul de integrare europeana din fiecare tara “partenera” a UE va depinde direct de calitatea si viteza implementarii reformelor si politicilor europene, si mai putin de faptul ne/ancorarii ei la anumite initiative europene regionale.

Isi pierd SUA preponderenta internationala? Trebuie Europa sa-si caute alta protectie decat a NATO? « O serie de constrângeri de natura interna, acumulate in timp, vor limita sever capacitatea Americii de a-si continua rolul global asumat in urma cu 60 de ani, de a-si afirma hegemonia geopolitica si economica asupra sistemului international. In deceniile care vor urma, dolarul nu va mai fi moneda preeminenta a sistemului international – moneda preferata de toate statele pentru a-si stoca rezervele valutare. (…) Daca as fi Europa nu as conta pe faptul ca Statele Unite vor mai putea sa imi garanteze securitatea in urmatoarele doua decenii, sau chiar mai devreme. America pur si simplu nu isi mai permite sa isi mentina toate angajamentele militare pe care le are in prezent. Europa este astazi poate cel mai putin important angajament strategic militar al SUA. (…) NATO nu se vede de la orizontul anilor 2025.» Noua dezordine globala, FP România nr. 10

Denis Cenusa: Ponderea SUA in domeniul militar, stiintific, dar si conexiunile stranse cu sistemele economice regionale le vor asigura mentinerea unei superioritati relative in sistemul relatiilor internationale. Nu cred ca durabilitatea monedei americane va determina in deceniile viitoare rolul si greutatea SUA in raport cu celelalte state ale lumii. Mai degraba, aceasta se va datora sistemului de relatii create de aceasta pe arena internationala, importanta si profilul zonelor de influenta, accesului la sursele energetice, precum si calitatea si proportiile resurselor umane, de infrastructura in domenii strategice, in combinatie cu raza si adancimea penetrarii valorilor si principiilor democratiei occidentale in lume. UE are toate premisele pentru a deveni un lider in materie de economie mondiala si regionala, dat fiind faptul ca detine instrumente reale si eficiente de autoreglare. Aditional, aceasta reprezinta un jucator pragmatic care atrage alti actori internationali puternici din punct de vedere economic, demografic, energetic sau militar. Aceste caracteristici ii permit sa adopte statutul de element esential al sistemului de relatii internationale, inclusiv in ce priveste promovarea viitoarei monede internationale principale. Rolul NATO nu trebuie si nu poate fi subestimat, deoarece cuprinde angajamente solide de securitate pentru Europa si America de Nord. Chiar daca se prefigureaza concurenti (Rusia – Tratatul Securitatii Colective) sau parteneri emergenti (UE – Politica Europeana de Securitate si Aparare, Forte Europene Mobile etc.), sistemul de securitate euro-atlantic condus de NATO va depinde de eventualitatea implementarii noului sistem de arhitectura pan-european (autor: Rusia) si de coeziunea parteneriatelor actuale sau viitoare dintre membrii UE si SUA (NATO) (Afganistan, Arctica, Terorismul etc.).

«Dintre toate zonele de ruptura ale Orientului Mijlociu extins, nucleul iranian este unic: instabilitatea pe care o va crea Iranul nu va fi determinata de implozia sa, ci de revarsarea unei natiuni iraniene puternice, coerente intern, în afara platformei sale geografice naturale, pentru a fractura regiunea din jurul sau.» Razbunarea geografiei, FP România nr. 10

Ce conflicte viitoare ar trebui sa sperie deja România ?

Denis Cenusa: Conflicte militare potentiale care ar putea implica Romania sunt legate de posibila confruntare dintre NATO si Rusia, reiesind din principiul de solidaritate invocat de aceasta Alianta. Confruntari de ordin politic periculoase sau dezavantajoase pentru Bucuresti pot aparea in relatie cu vecinii sai – R. Moldova si Ucraina, în conditiile unor actori politici belicosi de pe ambele parti si a perpetuarii unei politizari masive a relatiilor bilaterale. Trecerea lor in faza militara este putin probabila, datorita UE si NATO.

Conflicte societale sunt posibile, mai ales in contextul crizei economice mondiale, car este capabila sa joace rolul de catalizator pentru izbucnirea unor focare atat pe filiera etnica (minoritara), cat si pe cea intra-nationala (dintre diferite categorii sociale sau ca urmare a sporirii contradictiilor dintre cetatenii romani de pe malul stang si drept al Prutului).

«Nationalismul nu este o noutate în Turcia. Cu toate acestea, o mare parte din secolul trecut, acesta a însemnat respingerea istoriei otomane. În prezent, înseamna revendicarea acesteia. » Renasterea otomana, FP România nr. 10

Pot puterile europene renunta la primirea în clubul UE a unei asemenea puteri regionale?

Denis Cenusa: Turcia este stat membru NATO, ceea ce prevede legaturi speciale cu SUA. Aspiratiile europene ale Turciei nu pot fi neglijate si nici ignorate. Insa Franta si Germania vad in acest stat un partener “incomod” pentru eurocentrismul lui, dar crucial din multe considerente (economic, energetic, demografic, geopolitic etc.). O eventuala aderare a acestei tari asiatico-europene ar aduce avantaje geopolitice substantiale UE. Dar, pe de alta parte, efectul accederii va fi catastrofal pentru ponderea politica franco-germana in Europa. Astfel, cifra populatiei turce va crea un pol politic puternic in structurile UE, iar presiunile interne emergente ale emigrantilor turci din Germania si alte state europene vor afecta si mai mult acest lucru.

In cele din urma, numararea Turciei printre statele UE, in situatia unei integrari si convergente europene deficitare, va conduce la aparitia unor valuri de eurofobii si antagonizari interne a Europei.

« Italia devine acum un stat sponsorizat de Mafia. Sistemul sau judiciar neputincios, coruptia din viata sa politica, precum si birocratia sa vasta dar ineficienta îi permit Mafiei sa preia conducerea celei de-a sasea economii din lume – de la constructii la agricultura, de la colectarea deseurilor la productie, de la camatarii de duzina la marea finanta. (…) 100 din cei 945 de parlamentari din forul legislativ actual al Italiei au fost acuzati, judecati, condamnati, sau asteapta pronuntarea recursului pentru infractiuni care au toate sansele sa dispara din cauza legilor pe care le-au promulgat. » Statul crimei organizate, FP România nr. 10

Putem considera ca Italia este în curs de a deveni stat-esuat, gratie ajungerii Mafiei la putere prin legaturile din mediul politic?

Denis Cenusa: Italia nu poate fi catalogata deocamdata drept stat-esuat, deoarece poseda o democratie functionala ancorata in sistemul european de organizatii si structuri in general eficiente. Acest stat nu intruneste criteriile necesare pentru a se transforma in unul “esuat”. Chiar daca coruptia este prezenta la nivelul cel mai inalt, gradul de mafiotizare a puterii nu impiedica functionare institutiilor statului, iar viabilitatea societatii civile asigura atenuarea conflictelor civile. Abuzul de putere si lipsa de responsabilitate in cadrul structurilor de stat sunt insuficient de alarmante si principiale pentru a defini Italia – failed state.

Denis Cenusa este analist politic si coordoneaza de la Chisinau website-ul europa.md.

Anunțuri
Explore posts in the same categories: Amestec de geo/politică, moldova, NATO, Realitatea europeană, România europeană, UE şi RM

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: