Factorul chinezesc consolideaza pozitiile electorale ale comunistilor

După ce guvernarea comunistă s-a distins prin obţinerea unei asistenţe financiare în valoare de 500 ml. dolari din partea Rusiei (documentele în acest sens au fost deja parafate de partea rusă, după vizita informală a lui Voronin de la Moscova, din 18.07.09), RM a devenit obiectul negocierilor pentru un alt credit valoros deja de „origine” chineză

La fel ca şi acordarea creditului „salvator” de către Moscova, „miliardul” de dolari oferit, în eventualitate, de corporaţia de stat chineză (China National Overseas Engineering Corporation (COVEC)) este exploatat de comunişti pentru a persuada şi a antrena de partea sa acele categorii ale electoratului moldovenesc care nu pot fi convertite prin intermediul retoricii ideologice sovietice, anti-româneşti şi anti-liberale. Spre deosebire de susţinerea promisă recent de partenerii europeni (dar condiţionată, vezi articolul: RM: Ajutorul chinezesc în schimbul drepturilor omului şi demersului UE) pentru a depăşi efectele crizei mondiale, ce va consta la prima etapă din contractarea unor experţi internaţionali pentru a acorda servicii de expertiză Guvernului RM, creditul impunător reglementat de Memorandumul pentru înţelegere semnat cu COVEC (pe 23 iulie curent) oferă oportunităţi mult mai apropiate în timp şi avantajoase nu doar din punct de vedere politic (prin excluderea unor angajamente politice etc.), dar şi electoral. Or, conform discuţiilor provizorii, „banii” acordaţi de China nu vor prevedea doar investiţii pentru proiecte de infrastructură, dar şi crearea de locuri de muncă pentru moldoveni (cel puţin la nivel declarativ, V. Voronin a sugerat reprezentanţilor COVEC că în proiectele date vor fi angrenaţi în mărime de 90%  – muncitori moldoveni).

În condiţiile unui flux de emigranţi moldoveni care se întorc în RM (de la lucrările de construcţie din Spania, dar în special din Rusia), perspectivele generate de „creditul” chinez au o conotaţie electorală considerabilă. Urmările acestui „as” electoral pot fi semnificative pentru comunişti, care după cum reflectă mai multe sondaje locale, dar şi internaţionale, au pierdut puncte majore în competiţia electorală, atât în comparaţie cu electorala precedentă, cât şi faţă de cea din martie 2005 (dacă excludem factorul fraudării alegerilor recente). Dacă ne reamintim faptul că electoratul moldovenesc este destul de volatil la orice mesaje care comportă importanţă pentru bunăstarea lor, indiferent de faptul că acestea au origini electorale sau politice, atunci putem deduce anumite modificări de intenţie de vot în cadrul spectrului de centru-stânga a alegătorilor, în special printre cei „indecişi”.

Beneficiile electorale pe care le poate aduce acest credit pentru comunişti sunt incontestabile, dar, totuşi, continuă să fie o enigmă modul în care s-a ajuns la obţinerea lui, dat fiind faptul că anterior se discuta despre asistenţă financiară de proporţii mult mai mici din partea Chinei (care nu depăşea suma de 500 mii. dolari, vezi: RM: Ajutorul chinezesc în schimbul drepturilor omului şi demersului UE). Reieşind din contextul „neobişnuit” al acestei asistenţe din partea chinezilor putem evidenţia următoarele particularităţi:

  • Cum se explică decizia de a  investi în RM de către China National Overseas Engineering Corporation (COVEC), care activează în peste 60 de state ale lumii, utilizează  tehnologii avansate în sfera construcţiilor şi a dezvoltat peste 1000 de proiecte în domeniu. Raţionamentele economice sunt evidente şi se referă la iniţierea unor ample proiecte de infrastructură, care ar putea avea avantaje şi pentru industria chinezească, în materie de furnizare a materialelor de construcţie etc. Însă în contextul crizei mondiale, participarea la proiecte investiţionale în ţări (ca RM) care se confruntă nu doar cu probleme economice, dar şi cu instabilitate politică de durată, este cel puţin dubioasă. În mod obişnuit, corporaţii de aşa anvergură aleg perioade politic mai stabile şi evită să acţioneze în timpul campaniilor electorale, când nu este ambiguă situaţia guvernării. Or, în acest caz, comuniştii au oferit „garanţii” suplimentare chinezilor ce ar putea fi legiferate doar în condiţia victoriei PCRM-ului. Astfel, corporaţia chineză nu are ce pierde, din contra, ea a dat o mână de ajutor unei guvernări care eventual ar putea-o favoriza, dar totodată, lasă deschisă această propunere pentru următoarea conducere indiferent de culoare ei politică.
  • Gestul corporaţiei chineze de stat trebuie abordată şi prin prisma politică. Astfel, chinezii nu au venit cu această ofertă către Belarusul autoritarist, dar „necomunist”, nici către Ucraina (Timoşenko a solicitat asistenţă din partea Chinei), dar au ales RM, care după majoritatea indicatorilor este net inferioară statelor menţionate. Din aceste considerente, legătura dintre PCRM şi PC din China ar fi putut sta la baza deciziei COVEC. Pe lângă ideologia comună împărtăşită de comuniştii moldoveni, aceştia susţin politic acţiunile Chinei (vezi: Ajutorul chinezesc în schimbul drepturilor omului şi demersului UE), neglijând în acest sens chiar şi angajamentele faţă de UE. De aceea, pasul agentului economic chinez este totalmente justificat, mai ales că are şi suport economic corespunzător. Pentru PCRM această implicare „electorală” indirectă a Beijingului este esenţială, deoarece factorul rusesc a fost deja valorificat pe deplin. În această ordine de idei putem conchide că „elementul asiatic” are rolul de generator al unor dividente electorale inedite.
  • Totodată poate fi elucidat şi alt aspect ce priveşte acest credit. China a fost dezavantajată de Moscova în cazul închiderii pieţei moscovite „Cirkizov”, care a cauzat pierderi materiale enorme (inclusiv pierderea locurilor de muncă de către aproximativ 80,000 de imigranţi chinezi, dar şi a pieţei de desfacere pentru sute de producători din China). În acest fel, zelul manifestat de COVEC ar putea fi considerat drept un act de „răzbunare” faţă de Rusia pentru „piaţa moscovită”. Pe de altă parte, acesta poate fi calificat drept rezultat al unei tranzacţii cu Rusia (Moscova s-ar putea confrunta cu dificultăţi în ce priveşte onorarea angajamentului de a acorda 500 ml. de dolari pentru RM. De aceea, aceasta ar fi putut să medieze cu partea chineză activitatea investiţională în RM, rezolvând problema eventualei insolvabilităţi în raport cu RM, dar şi posibila tensionare a relaţiilor comerciale ruso-chineze pe marginea „pieţei Cirkizov” ).

În contextul alegerilor parlamentare anticipate mai puţin contează explicaţia reală pe marginea eventualului credit chinezesc. Or, în pofida cirumstanţelor care l-au generat, el poate avea un rol semnificativ pentru comuniştii moldoveni în actualul scrutin electoral.

Explore posts in the same categories: Alegeri anticipate 2009, moldova, RM-China

3 comentarii pe “Factorul chinezesc consolideaza pozitiile electorale ale comunistilor”

  1. Vernon Says:

    Denis, am discutat vineri cu reprezentantii Comisiei Europene, care la randul lor au discutat cu Ambasada Chinei la subiectul „creditului” chinezesc. Ambasadorul chinezesc a infirmat incheierea unui acord cu Moldova. Este o cacialma. Puteti solicita informatii direct de la Ambasada Chinei.

  2. quinlanroad Says:

    de regula semneaza legislativul, reprezentantii guvernului, ce pot fi si comunisti si liberarari sau o alianta de mai multe ‘culori’, dupa caz. nici o firma/corporatie nu poate sa impuna conditii in ce privesc anumite contracte gen ‘doar daca iese un partid anume’, neexistind nici un cadru legislativ pentru asa ceva in dreptul international si invers, un guvern nu poate negocia si impune anumite articole amendate cu un ‘doar daca intra din nou la guvernare’ pentru ca orice afacere se face avind niste baze acoperite. pe scurt, asa ceva impresioneaza poate pe cineva care isi consolideaza cultura doar la tv si banii respectivi se poate sa nu existe de loc.

  3. Denis Cenusa Says:

    De fapt, corporatia data a semnat un memorandum de intelegere, care cuprinde viziuni generalizatoare legate de viitoarea, subliniez „eventuala” creditare a RM de catre partea chineza. Acordul propriu-zis va fi negociat de Guvernul RM si partea chineza (COVEC), doar dupa alegeri (daca chinezii se vor asigura ca s-a instaurat „stabilitatea politica in RM”), iar apoi urmeaza sa fie ratificat de legislativele celor doua tari. Aceste detalii au fost publicate pe sitetul guvernului RM. Am cercetat sursele chineze de informare, dar nu am gasit nimic despre intentia COVEC de a acorda credite (nici macar pe pagina oficiala a corporatiei http://www.covec.com/en/index.php?content/blogcategory/47/79/). Din aceste considerente am si lansat ipoteza unei insinuari electorale. Oricum, in cazul unei necorespunderi totale a pozitiilor guvernului RM cu cea a oficialilor chinezi ar trebui sa apara reactii din partea ultimilor. In caz contrar, ei admit acest lucru. Mai asteptam putin si cred ca se va clarifica situatia.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: