[Comentariu] Comuniştii anticipează „revoluţii colorate” după alegerile din 29 iulie?

La o zi până la alegerile anticipate, organele moldovene de menţinere a ordinii publice s-au activizat acţionând împotriva cetăţenilor străini, care în viziunea lor prezintă pericol pentru „securitatea” RM. Ţinta acestor manifestări au devenit aproximativ 20 de reprezentanţi ai Reţelei Europene de Monitorizare a Alegerilor  (ENEMO), care nu au primit acreditarea din parea CEC-ului moldovenesc, din motivul unor dosare penale (neprobate), politice sau din cauza suspiciunilor legate de implicaţiile lor în desfăşurarea „revoluţiilor colorate” în ţările lor de origine (Ucraina, Georgia, Kîrghistan, exceptând Rusia). Despre caracterul politic al operaţiunilor poliţiei a menţionat şeful misiunii de observatori ai Reţelei Europene a Organizaţiilor de Monitorizare a Alegerilor (ENEMO), Serghei Tkacenko [1], care a mai remarcat faptul că un grup de reprezentanţi ai ENEMO a fost intimidat de autorităţile moldovene, fiind ameninţate cu tragerea la răspundere. În cazul ultimilor, motivul a fost pătrunderea „neintenţionat-ilegală” în RM posibilă datorită traversării regiunii transnistrene (ca urmare nu a fost aplicată ştampila în paşapoarte la intrarea în ţară). De asemenea, şeful CEC-ului Eugeniu Ştirbu a menţionat că el ar dispune de informaţii privind participarea mai multor reprezentanţi ai ENEMO la „revoluţiile colorate” [2], de la instituţiile de stat relevante.  Acest pretext a fost suficient pentru a introduce restricţii soldate cu refuzul acreditării, deportării observatorilor ENEMO din Georgia şi a altora din Ucraina şi Kîrghistan (posibil şi din Rusia).

Acest context tumultuos ridică mai multe semne de întrebare care se referă la următoarele:

  •  „Revoluţiile colorate” sunt evenimente post-electorale caracteristice pentru mai multe ţări din spaţiul ex-sovietic, care nu au încărcătură ilegală sau criminală după cum se încearcă a fi indus opiniei publice locale de către actuala guvernare, inclusiv cu sprijinul părţii ruse (care la nivelul Organizaţiei Tratatului Forţelor Colective şi Organizaţia de la Shanghai a promovat şi a obţinut blamarea „REVOLUŢIILOR COLORATE”, calificate de statele membre ale acestor organizaţii drept „flagele ale răului”). Indiferent de temerile politice ale oficialilor moldoveni, cetăţenii străini nu pot fi discriminaţi în funcţie de ne/participarea lor la procesele civice din propriile ţări. Cu atât mai mult, în conformitate cu legislaţia naţională nu poate fi dovedită existenţa unor componente ilegale ale „revoluţiilor colorate”, ceea ce delegitimează vehement iniţiativele recente ale autorităţilor moldovene.
  • Promptitudinea şi operativitatea prin care s-au remarcat de această dată colaboratorii Ministerului Afacerilor Interne denotă în primul rând controlul maxim pe care îl exercită autorităţile asupra procesului electoral. Aceasta indică o atenţie excesivă care se acordă „exponenţilor externi” prezenţi în RM în calitate de observatori, din partea organizaţiilor internaţionale, dar cu precădere asupra celor din cadrul societăţii civile locale sau internaţionale. Or, comuniştii tind să nu scape sub nicio formă controlul asupra situaţiei, probabil, aşteptându-se la careva proteste organizate de opoziţie în eventualitatea unor rezultate electorale mai modeste. Astfel, de această dată, autorităţile sunt pregătite să prevină desfăşurarea unor demonstraţii de proporţii periculoase pentru ei.
  • Deportarea georgienilor, ucrainenilor şi kîrghizului (în trecut, posibil, participanţi la „revoluţiile colorate”) din Moldova înaintea alegerilor anticipate, considerate „cruciale” pentru viitorul european al ţării ar putea avea şi un caracter simbolic. Acest act urmăreşte nu doar prevenirea unor demonstraţii de contestare a scrutinului (una din caracteristicile fundamentale ale „revoluţiilor colorate”), care potrivit rapoartelor societăţii civile ar avea înclinaţie spre fraudare, dar şi excluderea manevrelor pentru atragerea acestor „reprezentanţi străini” de către opoziţia locală inabilă în subordonarea protestelor spontane (vezi evenimentele post-electorale). Prin urmare, autorităţile recunosc indirect că pe 7 aprilie au avut loc mişcări paşnice degenerate în „dezordini în masă”, încercând de această dată să obstrucţioneze, în eventualitate, păşirea lor în faza de „revoluţii colorate” (aici mă refer la infirmarea bilanţului alegerilor). Deşi, comuniştii sunt convinşi că vor obţine cele mai multe voturi şi că ar putea să-şi găsească aliaţi în viitorul Parlament (spre  exemplu, PDM), oricum aceştia au anumite dubii vizavi de improbabilitatea unor manifestaţii publice, mai degrabă accidentale, decât planificate din timp (fiind timoraţi de posibila anularea a rezultatelor alegerilor după modelul ucrainean sau georgian).
  • Pe lângă aspectele menţionate mai sus, „neutralizarea” „inamicilor” iluzorii (altfel spus, deportarea lor) ar putea rezulta şi din dorinţa accentuată a partidului de guvernământ de a place Rusiei, subliniind în mod repetat orientarea sa pro-rusească şi respectiv rezervele sale anti-occidentale („revoluţiile color” sunt vizate de Moscova ca produse ale strategiilor americane pentru infiltrarea în spaţiul ex-sovietic). Pentru asemenea loialitate comuniştii au fost recompensaţi chiar în ajunul alegerilor. Or, la cel mai popular post TV din RM- ORT (PRIME), în cadrul emisiunii de ştiri, la orele de maximă audienţă, electoratului moldovenesc i-a fost prezentată din nou versiunea oficială a comuniştilor privind evenimentele din 7 aprilie (accentul fiind pus pe implicarea cetăţenilor români, acţiunilor anticonstituţionale ale opoziţiei politice etc.). Tot în sprijinul comuniştilor, pe parcursul zilelor de week-end şi în ziua de luni (27 iulie), televiziunea Comunităţii Statelor Independente (CSI) – „MIR” a derulat filmul propagandistic anti-românesc şi îndreptat împotriva opoziţiei liberale – „Atac asupra Moldovei”.

Chiar dacă comuniştii îşi fac griji de posibilitatea repetării experienţei „revoluţiilor colorate”, în realitate, există premise derizorii pentru a înfăptui asemenea acţiuni în RM (opoziţia discreditată şi ţinută în umbra evenimentelor din 7 aprilie; reprezentanţi ai societăţii civile reticenţi sau timizi; factori externi occidentali interesaţi mai mult în stabilizarea RM, decât în condiţionarea unor alegeri cu rezultate favorabile integrării europene concrete a ţării etc.)

Referinţe:

1. Intimidarea observatorilor ENEMO are conotatie politica, sustine seful misiunii, http://www.stireazilei.md/c-0-1043 

2. ЦИК Молдавии отказал в аккредитации наблюдателям международной организации, http://www.kommersant.ru/doc.aspx?DocsID=1212026

Anunțuri
Explore posts in the same categories: Alegeri anticipate 2009, CSI sau Comunitatea Statelor In/dependente de Rusia, moldova

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: