[Interviu Foreign Policy] „România este ineptă în relaţia cu Asia Centrală“

FOREIGN POLICY România

Ambasadorul român la Baku menţine legătura dintre NATO şi Azerbaidjan, iar preşedintele României a vizitat straniul Turkmenistan. Ce politici româneşti pot urma în regiune? În ideea că relaţiile externe ale României nu se rezumă la UE, am iniţiat Omnibusul FP, un format de discuţii cu diferiţi experţi despre evoluţiile internaţionale şi din regiune.

Cum trebuie văzut Turkmenistanul din Europa? Mai mult ca o dictatură sau mai mult ca o sursă de gaze naturale?

Denis Cenuşă:
Desigur, problema drepturilor omului şi cea a democraţiei „embrionare” nu trebuie scoase de pe agenda relaţiilor UE-Turkmenistan, dar nici substituite cu dezvoltarea parteneriatelor în domeniul economic şi cel energetic. Soluţia primară pentru reglementarea unor cazuri de această natură ar putea fi implementarea unor proiecte ample în sfera responsabilităţii social-corporative în rândul agenţilor economici turkmeni care deţin contacte cu partenerii europeni. Acest tip de abordare trebuie privit ca punct de pornire al Bruxelles-ului în relaţia cu state cu pondere economică sau energetică enormă, dar problematice din punctul de vedere al valorilor împărtăşite.

Dat fiind interesul tuturor pentru regiune, ar trebui ca UE să iniţieze un „Parteneriat caspic”, de felul Parteneriatului estic? Ar putea România juca vreun rol în acesta?

Denis Cenuşă: În prezent acest lucru este imposibil şi contraproductiv, deoarece UE are capacităţi reduse şi este concentrată indirect pe stabilizarea Afganistanului. Dacă pentru Parteneriatul Estic au fost prevăzuţi 600 mln. euro, alocaţi în mare parte din contul Instrumentului European de Vecinătate şi Parteneriat, atunci pentru un eventual „Parteneriat Caspic” nu ar exista nicio acoperire financiară substanţială.

De asemenea, o dimensiune „caspică” urmează sa cuprindă un raţionament politic solid acceptabil şi pentru ţările din regiune. Adică, în primul rând, frontierele europene ar trebui să ajungă în regiunea Mării Caspice, ceea ce ar însemna aderarea statelor Caucaziene la UE (cum ar fi necesitatea asigurării stabilităţii şi prosperităţii în proximitatea sa). În afară de aceasta, şi statele din regiune trebuie să vrea acest Parteneriat (adică să aibă aspiraţii europene mai mult sau mai puţin accentuate). Cu toate acestea, printre potenţialii „coordonatori” europeni care ar gira asemenea iniţiativă s-ar putea număra Germania (actualmente activă în această regiune), dar şi Ucraina sau anumite ţări caucaziene, în condiţiile integrării lor europene. Or, pentru desfăşurarea acestui scenariu este nevoie de integrarea eficientă a Europei de Est în spaţiul european.

Prin urmare, asemenea parteneriat implică variabile necunoscute şi improbabile pe termen îndelungat (aderarea Europei de Est la UE, un nou val de extindere europeană spre est, transferarea frontierelor europene în apropierea Mării Caspice etc.). De aceea, UE trebuie să se axeze pe planuri mai realiste şi fezabile, cum ar fi Strategia pentru Asia Centrală, în cadrul căreia să dezvolte relaţii diferenţiate şi individuale cu fiecare actor regional, folosind experienţa Germaniei.

Pot fostele republici sovietice central-asiatice să găsească un echilibru între cerinţele Rusiei, Chinei şi Europei – plus ale Turciei sau Iranului?

Denis Cenuşă: Statele din Asia Centrală sunt sortite să poarte politici externe multivectoriale, pentru a contrabalansa intereselor numeroaselor mari puteri regionale. În acest sens, ele sunt tentate să pună în joc factori exogeni de tipul celui european sau chiar american. Anume această abilitate le permite să supravieţuiască (în mod diferit, în funcţie de capacităţi şi interese) numeroaselor conexiuni, confruntări, clivaje ale intereselor „greilor geopolitici” din această zonă.

De asemenea, la aceste întrebări au fost invitaţi să răspundă Conf. dr. Florin Diaconu, care predă la Facultatea de Stiinţe Politice a Universităţii Bucureşti (FSUB) şi este cercetător II la Institutul Diplomatic Român, precum şi Conf. dr. Liliana Popescu de la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA).

Articolul integral poate fi accesat aici

Anunțuri
Explore posts in the same categories: Articole Adevarul/Foreign Policy Romania, Asia Centrală, România, România europeană

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: