Cateva recomandari pentru Ambasadorul R. Moldova la Bucuresti

La sfarsitul acestei saptamani, in timpul Forumului de afaceri Romania – Republica Moldova, desfasurat la Brasov, ambasadorul moldovean la Bucuresti, Iurie Renita a trecut de la de la promovarea schimburilor comerciale bilatere dintre R. Moldova si Romania, incadarata intr-un exercitiu pragmatic si rational al diplomatiei, la „implorari” sentimentale catre companiile romanesti. Dimplomatul moldovean a invitat foarte insistent investitorii romani sa penetreze Prutul pentru a investi in R. Moldova, recurgand chiar si la „implorari” lipsite de un context argumentativ convingator.[1] Filosofia impartasita de ambasador este extrem de simpla. Potrivit lui Renita, Romania trebuie sa investeasca ca sa ocupe pozitia de lider in relatiile comerciale ale R. Moldova cu partenerii externi, atat la capitolul importuri, cat si la exporturi. Aceasta situatie pare destul de ciudata si corespunde in masura mica practicilor diplomatiei economice prevazute in setul clasic de responsabilitati ale misiunilor diplomatice.

Comportamentul dat poate fi explicat fie prin lipsa reala a rationamentelor economice capabile sa atraga investitorii romani, fie prin existenta unei abordari specifice fata de Romania, tratata in continuare prin prisma sentimentala si mai putin pragmatica. Actiunile ambasadorului moldovean la Bucuresti divulga in mod repetat identitatea lui politica si faptul ca dansul este rezultatul compromisului politic atins de Partidul Liberal in negocierile de repartizare a functiilor de ambasadori cu ceilalti reprezentanti ai Aliantei pentru Integrare Europeana.

In lipsa unui ton si a unei substante pragmatice diplomatia economica poate deveni ineficienta, transformandu-se treptat in gesturi incorente si stresante. Chiar daca in relatiile cu Bucurestiul se mizeaza pe substratul subiectiv, agentii economici iau deciziile si actioneaza in stransa corelatie cu avantajele si perspectivele economice pe termen mediu si/sau strategic. Din aceste considerente, diplomatii moldoveni trebuie sa ia in calcul mai multe principii esentiale, printre care:

  • Pragmatismul economic. Aici se pune accentul pe utilitatea si avantajul practic al activitatii economice. Din acest unghi de vedere, diplomatii trebuie sa prezinte domeniile, ramurile, obiectele economice, precum si conditiile fiscale etc., care pot convinge investorii romani de importanta valorificarii beneficiilor economice ale pietei autohtone.
  • Pragmatismul politic. Circumstantele politice din R. Moldova sunt vazute ca nefavorabile de o parte din investitorii straini, in special cei romani, care asteapta cu atentie deznodamantul alegerilor anticipate. Stabilitatea, previzibilitatea si inofensivitatea factorului politic constituie „regulilele de aur” pentru orice tip de investitor strain, care cauta piete sigure pentru investitiile sale, totodata, evitand tarile vulnerabile la constrangerile economice generate de criza mondiala.
  • Cost-beneficiu. Orice investitor gandeste in termeni de „cost-beneficiu”, punand accent pe rationalitatea investiei facute. Din aceasta decurge o serie de cauzalitati privitor la resursele umane, capacitatile de infrastructura, apropierea de piata de desfacere, nivelul competitivitatii, consumul intern etc. Din aceasta perspectiva, diplomatii moldoveni trebuie sa le construiasca o imagine integra si cat mai detaliata despre realitatile economice din tara, dovedind insemnatatea R. Moldova ca si destinatie pentru concentrarea investitiilor, dar si ca platforma sustenabila pentru realizarea nestingherita a activitatilor economice.

Daca si in continuarea, diplomatii vor ignora formele si instrumentele rationale de promovare a atractivitatii economice a R. Moldova, riscam sa fim ocoliti chiar si de catre investitorii din vecinatate, care ca si altii actioneaza in mare parte in contradictie cu atitudinile subiective, caracteristice pentru unii reprezentanti ai diplomatiei moldovenesti. Or, economia reala si beneficiile economice nu au nimic in comun cu activitatile filantropice sau rationamentele istorico-morale.

Referinte:

1. Iurie Reniță, investitorilor români: „Vă implor, treceţi Prutul!”, http://www.jurnal.md/ro/news/iurie-reni-a-investitorilor-romani-va-implor-treceti-prutul-193266/

Anunțuri
Explore posts in the same categories: moldova, RM şi România

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: