Businessmanul Plahotniuc „se arunca in bratele” europenilor

Publicat de HOTNEWS.MD, JURNAL.MD

Ingeniozitatea mediului de afaceri nu are limite, mai ales atunci cand acesta se simte amenintat. Cu scopul asigurarii unei imunitati extinse, oamenii de afaceri inventeaza tot felul de scheme mai durabile, pentru a-si spori siguranta afacerilor si a-si justifica relatiile contradictorii cu politicul, in cazul nostru – cel moldovenesc. De la aceasta regula nu s-a abatut nici omul de afaceri, Vlad Plahotniuc, care de cateva luni a devenit tinta campaniei „anti-mafie”, recent transplantata si in corpul unui partid politic, inglobat ulterior in competitia electorala pentru parlamentare.

Dupa campania filantropica care a urmarit umanizarea imaginii puternic sifonate a businessmanului, imblanzind opinia publica necunoscatoare, neintelegatoare sau reticenta fata de lupta idealista impotriva mafiei intruchipate in figura un singur om, initiata de politicianul Sergiu Mocanu, accentul se pune pe aspecte externe si anume pe oficializarea si dezvoltarea relatiilor cu diversii factori europeni (reprezentanti ai politicului, mediului de afaceri etc.).

Lansarea Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Moldova (AOAM), fondata de businessmanul local, Vlad Plahotniuc, reprezinta o tentativa si mai originala a omului de afaceri de a-si improspata imaginea, asumandu-si seturi de virtuti despre care pana la campania lui Mocanu nu se cunostea nimic in public.  Sa fie oare un simplu „colac salvator” pe timp de furtuna electorala, a carui bilant este imprognozabil, sau, totusi, avem in premiera un caz de „iluminare” profunda a unui oligarh, anterior profund dezinteresat de grijile bisericii, sinistratilor si bineinteles ale statului in materie de atragere a investitiilor europene.

Asociatia infiintata de catre controversatul Vlad Plahotniuc urmeaza sa grupeze intreprinzatori „cu convingeri comune de dezvoltare a societăţii prin dezvoltarea mediului de afaceri, susţinerea spiritului antreprenorial pentru o dezvoltare durabilă a economiei Republicii Moldova în contextul valorilor Uniunii Europene”.[1] Este un scop NOBIL, dar nepotrivit deloc cu timpul preconizat pentru implementare. Or, aceasta activizare a cercurilor de afaceri in frunte cu Plahotniuc tocmai pe timp de campanie electorala are si alte conotatii decat cele evocate de initiatorii AOAM si anume:

1. Pericolul intoarcerii comunistilor. De ceva timp in coridoarele interne ale cancelariilor politice si diplomatice din tara circula ideea ca alegerile parlamentare ar putea avea un rezultat la fel de nefast pentru actuala guvernare ca si referendumul picat la 5 septembrie curent. Anticipand acest lucru, fostul „aliat” al PCRM si totodata „copilul razvratit” al regimului lui Voronin, Vlad Plahotniuc se inscrie in randul societatii civile din Moldova, garantand devotament fata de valorile obstesti si prioritatile nationale de integrare europeana. Aceasta penetrare artificiala ofera omului de afaceri anumite „imunitati” si „privilegii” de care beneficiaza sectorul asociativ, in ajunul unei eventuale rasturnari a situatiei politice.

2. Popularizarea si extinderea campaniei anti-mafie. Lucrurile se agraveaza pentru omul de afaceri odata cu lansarea in politica si inscrierea in competitia electorala a echipei lui Mocanu, prin antecamera Partidului pentru Neam si Tara. Din simplu „erou episodic” al seantelor de „arbitraj public”, organizate de Sergiu Mocanu, gratie campaniei electorale concentrate pe combaterea mafiei, Vlad Plahotniuc se poate transforma in urmatoarele doua luni in unul din marii „dusmani ai poporului”, alaturi de familia Voronin si altii. Chiar daca Partidul infiat de Mocanu nu va trece pragul electoral, vocea lui va prejudicia impaginea oligarhului, conturandu-se in stereotipuri si clisee profund inserate in discursurile publice colective din tara. De aceea, prin lansarea Asociatiei date, businessmanul vrea sa dezarmeze de la bun inceput „grupul lui Mocanu”, astfel, ca mesajul acestuia sa distoneze cu imaginile pozitive proiectate de posturile TV, cuprinse in imperiul mediatic – „Plahotniuc”.

3. Sustinerea democratilor. Lansarea AOFM cu participarea lui Valeriu Lazar, persoana nr. 2 de pe lista democratilor pentru alegerile anticipate, poate fi tratata si ca un avans electoral al omului de afaceri, care nu-si ascunde simpatiile fata de PDM si liderul acesteia. Combinata cu forumul internaţional „Cooperarea Economica Regionala Est-Vest”, la care vor asista peste 100 de reprezentanti ai comunitatii de afaceri si oficiali din Uniunea Europeană, România, Federaţia Rusă, Ucraina şi Republica Moldova, developarea AOAM poate deveni o platforma eficienta pentru transmiterea primelor teze electorale din domeniul economic de catre candidatii democrati.

4. „Inrudirea” cu europenii. Atragerea ex-premierului francez si politician, Dominique de Villpain, denota intentia clara de a se apropia de comunitatea europeana de afaceri si nu numai. Alegerea unui asemenea invitat de onoare se explica si prin aceea ca Villpain conduce un proaspat partid (Republica solidara) din primavara 2010 si planifica sa candideze pentru presedintia franceza, odata ce Sarkozy pierde constant din popularitate. Pe langa prestigiul redat evenimentului, stabilirea contactelor cu politicianul francez constituie o investitie semnificativa pe termen lung, ce ii va permite lui Plahotniuc sa mizeze pe o sustinere neformala din exterior. De asemenea, aranjand vizita lui la forul de la Chisinau, businessmanul sensibilizeaza actuala guvernare solicitandu-i indirect loialitatea pentru contributia stimularea dispozitiei investionale fata de R. Moldova. Nici presa si nici organizatorii au evitat sa spuna ceva despre trecutul tumultuos al politicianului francez, acuzat de „complicitate in calomnierea publica orchestrata impotriva lui Sarkozy, pe timpul lui Chirac”, judecat, dupa care achitat de catre instantele franceze.[2] Cu riscul de a influenta imaginea evenimentelor prilejuite pentru maine, trebuie sa spunem ca fostul premier francez nu este cea mai reusita candidatura pentru fotolul de invitat de onoare, caci in conditiile in care avusese probleme cu legea, Villpain ii face un deserviciu in primul rand lui Plahotniuc, reflectandu-se negativ in eventulitate si asupra evenimentelor preconizate pentru 7 octombrie.

Cu toate cele mentionate mai sus, omul de afaceri Vlad Plahotniuc probabil vrea cel mai mult sa intre in gratia europenilor, care ca si alti occidentali au facut cunostinta cu dosarul pe anti-mafie pregatit de Mocanu. Negand orice legatura „secreta” cu structurile statului, acesta isi doreste mai mult decat orice sa anihileze mesajele unor concurenti electorali, lansate incontinuu impotriva lui, folosind pentru aceasta si Asociatia Oamenilor de Afaceri din Moldova, cu care acesta va putea in mod oficial si public sa promoveze anumite intiative legislative convenabile si sa dialogheze „la lumina zilei” atat cu oficialitatile moldovenesti, dar mai nou si cu reprezentantii europeni.

Referinte:

1. Dominique de Villepin: Sunt onorat să particip la consolidarea comunităţii oamenilor de afaceri din R. Moldova, http://www.info-prim.md/?x=20&y=33908

2. A la barre, Dominique de Villepin nie tout complot contre Nicolas Sarkozy, http://www.lemonde.fr/societe/article/2009/09/30/clearstream-selon-villepin-le-nom-de-sarkozy-n-aurait-pas-ete-evoque-en-2004_1247363_3224.html

Anunțuri
Explore posts in the same categories: moldova, UE şi RM, Vlad Plahotniuc

Etichete: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: