Primele cheltuieli electorale: Partidele sărace, partidele bogate…

Se pare că ieşirea lui Bodiu din competiţia pentru capitală a ajutat cu adevărat PLDM-ul să facă anumite economii pentru campania electorală. Deducând din bilanţul cheltuielilor prezentate de partide, observăm că liberal-democraţii se plasează după democraţi la capitolul costuri electorale. Comuniştii s-au plasat pe locul trei cu 1,95 mln. de lei [1], banii fiind oferiţi în principal de către Igor Dodon. Ca şi în anii anteriori, lider în rândul partidelor „sărace” este Partidul Liberal.

Risipitorii principali sunt democraţii, care au investit peste 3 milioane de lei. Dar nimeni nu poate evalua cât de eficientă este această investiţie. Dar cu certitudine, lansarea Valentinei Buliga şi folosirea unei asemenea sume de bani pentru promovarea ei vin să ajută formaţiunea să-şi revină după seria de scandaluri cu implicarea „ideologului financiar” al formaţiunii Vladimir Plahotniuc. Pe lângă, aplicarea unei imagini feminine (vezi: Hijab-urile din politica moldovenească), pentru a şterge amprentele lui Plahotniuc de pe vitrina PDM-ului, s-a decis excluderea oricăror menţiuni a unor bani primiţi personal din partea omului de afaceri, Vladimir Plahotniuc. În acest sens, în lista finanţatorilor partidelor figurează diverse nume, dar nu şi a businessmanului care a întreţinut formaţiunea la rundele de alegeri din 2009 şi 2010. Supoziţia principală este că acest personaj politic vrea să iasă din tiparele negative, în care a fost încercuit de luptătorii împotriva mafiei. Această nevoie nu ţine doar de situaţia politică instabilă din ţară, dar şi de faptul că Plahotniuc a sărit peste capul său şi acum trebuie să aibă o „faţă” impecabilă pentru a comunica la egal cu partenerii occidentali.

Motivul principal pentru care PLDM-ul a cheltuit mai puţin decât PDM este părăsirea terenului de luptă de către Bodiu. Dar spre deosebire de democraţi, liberal-democraţii nu au pus accentul pe un „rebranding” latent al partidului, ceea ce a dus la formarea unor costuri cu aproape 1/3 mai mici. Oricum la fel ca şi democraţii, liberal-democraţii au reuşit să folosească resursele administrative, promovându-şi candidaţii. Totodată, anumite economii au putut fi obţinute de PLDM folosind transferul de imagine de la liderul de partid, premierul moldovean, care la rândul său a beneficiat de un asemenea transfer în interior (personalităţi notorii membre ale PLDM – Alexandru Tănase, Iurie Leancă, Mihai Godea, Călin Vieru etc.) şi din exterior (partenerii occidentali ai RM – liderii UE, ai statelor UE, SUA etc.).

Comuniştii au ocupat locul trei, cheltuind aproape 2 mln. lei, vărsaţi din buzunarele lui Dodon şi a altui membru PCRM, mai puţin cunoscut publicului larg – Alexandr Bannicov. Curios, că la fel ca şi în cazul PLDM sau PDM, nici unul din liderii formali ai formaţiunii, nu a virat niciun leu pentru campania electorală. Mai degrabă, aceştia evită de a fi judecaţi de opinia publică pentru că alocă sume de bani pe timp de criză. Comuniştii spre deosebire de celelalte partide dispun de un avantaj puternic, care constă în faptul că sunt în opoziţie. Fiind antipodul guvernării, PCRM atrage volens nolens simpatiile cetăţenilor frustraţi de direcţia în care merge ţara. Ca efect al captării simpatiilor a unei părţi din populaţiei, comuniştii şi inclusiv Dodon poate cheltui mai puţin decât contracandidaţii săi.

Cei mai „săraci” dintre participanţii cu cele mai mari şanse de a cuceri primăria capitalei sunt liberalii şi Chirtoacă, care conform rapoartelor de evidenţă financiară nu au efectuat deloc cheltuieli, cel puţin până acum. Logica PL-ului este să sustragă cât mai multe foloase din resursele administrative la care Chirtoacă a avut acces până nu demult, şi la care mai pretinde în continuare. Totodată, liberalii se bazează pe exploatarea scandalurilor publice şi retorica anti-comunistă. În perioada următoare, partidul şi Chirtoacă vor reuşi să economisească şi mai mulţi bani, deoarece PLDM-ul a fost forţat să-şi retragă candidatul „în favoarea” liberalilor.

Nu contează numărul rapoartelor privitor la sursele financiare atrase în acest scrutin de către formaţiuni, deoarece ele vor fi mereu cu o informaţie parţială, atât timp cât nu pot fi calculaţi banii pentru combustibilul folosit pentru deplasările în teritoriu a reprezentanţilor formaţiunilor; pentru onorariile primite de persoane particulare ca să promoveze formaţiunea; pentru serviciile experţilor din cadrul echipelor electorale etc. Păstrarea acestor lacune în legislaţia electorală va oferi mereu posibilitatea unor personaje ca Filat, Plahotniuc sau Voronin să finanţeze partidele lor pe căi mai indirecte.

Referinţe:

1. PDM a cheltuit cei mai mulţi bani pe campania electorală, http://www.azi.md/ro/story/18252

Anunțuri
Explore posts in the same categories: Alegeri generale 2011 (Chișinău)

2 comentarii pe “Primele cheltuieli electorale: Partidele sărace, partidele bogate…”

  1. Екатерина Says:

    Здравствуйте, Денис.
    меня зовут Екатерина, я журналист журнала Business Class. В данный момент я пишу статью о блогах молдавских политиков. В связи с этим хочу попросить вас, как политического обозревателя, дать комментарий на эту тему. Я выслала бы вам несколько вопросов и ссылки на блоги политиков.
    Если вы захотите сотрудничать, пожалуйста, ответьте мне на facebook http://www.facebook.com/profile.php?id=100001647635286 или позвоните мне по телефону 069442330 как только получите это письмо.

    Спасибо.
    С уважением, Корнеева Екатерина.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: