Sondajele electorale şi „şansele egale” ale lui Chirtoacă şi Dodon

Preluat de JURNAL.MD

A început „sezonul” sondajelor. Sezonul nu a demarat accidental, ci pentru că suntem în ajunul alegerilor, când forţele politice se sforţează din răsputeri pentru a mobiliza electoratul său şi cel străin sau al nimănui. Pe masă avem deja trei sondaje, care ne prezintă o realitate politică obiectivă în linii mari, dar în particular încovoiată în funcţie de sondaj şi simpatiile producătorilor de sondaje, fie ale comanditarilor lor. Un lucru pe care l-am menţionat din prima, încă la începutul campaniei electorale, rezultate din sondaje, este că Dodon şi Chirtoacă vor fi în fruntea favoriţilor pentru fotoliul primăriei, având şanse egale să le câştige sau să le piardă.

Deşi dispun de un bazin de electorat similar după densitate, liberalul a beneficiat din plin de la retragerea lui Bodiu din competiţie. Totodată, piedici pentru o eventuală victorie din primul tur constituie propriile gafe în timpul administrării anterioare; „abordarea jucăuşă”, diminuate cu accente mai pragmatice (după cum cu ceva timp în urmă am sugerat că trebuie să o facă în mod obligatoriu: Dodon “cel europeanul” VS “show-man-ul” Chirtoacă, în spate cu “enigmaticul” Godea); precum şi apariţia lui Godea şi menţinerea în cursă a „doamnei de fier”, democrata Valentina Buliga.

Spre deosebire de contracandidatul său liberal, Dodon îşi păstrează influenţa asupra a 30-40% din electoratul municipiului. Dar el este împiedicat să treacă peste marja de 45-50% din cauza afilierii sale comuniste, a superficialităţii pragmatismului său în materie de proiecte pentru Chişinău. De asemenea, Dodon este într-o „minoritate politică”, deoarece deocamdată nicio formaţiune nu a declarat susţinerea pentru acesta, având şi un sprijin dubios, parţial şi reţinut din partea propriei formaţiuni. Oricum, acesta reuşeşte să facă manevre electorale inedite, atrăgând atenţia „capitalelor geopolitice” spre care sunt orientate publicul din municipiu – Bruxelles şi Moscova. Totodată, pe lângă adepţii „moldovenismului”, Dodon dă dovadă de interes major pentru minorităţile alolingve, vizitând capitala Rusiei cu câteva zile până la alegeri. Totuşi, nici în Vest şi nici în Est, Dodon nu a primit angajamente clare despre eventuale iniţiative sau parteneriate investiţionale, însă chiar şi acest efort este suficient pentru a monopoliza atenţia electoratului poziţionat pe segmentul de centru-stânga.

Victima tehnicilor electorale ale comunistului Dodon este candidatul democraţilor, Valentina Buliga, care conform sondajelor, nu a reuşit să combată imaginea negativă imprimată pe formaţiune în urma scandalurilor „plahotniuciene”, perpetuate şi în cadrul acestei campanii electorale de către echipa lui Sergiu Mocanu.

În mod surprinzător, două sondaje (cel realizat de IPP şi cel condus de Laboratorul de cercetări ştiinţifice „Sociologia Politicii”) elucidează două combinaţii de opţiuni electorale. Cel realizat de Laboratorul de cercetări ştiinţifice „Sociologia Politicii”  arată că liberalii şi comuniştii sunt capabili să cucerească cele mai multe locuri în Consiliului Municipiului Chişinău, lansându-i în urmă pe cei de la PLDM şi PDM. Iar cel comandat de IPP, din contra, dă întâietate comuniştilor şi PLDM-ului. Oricum, plecarea lui Bodiu şi scandalul cu Godea a secerat din procentul susţinătorilor formaţiunii în capitală, transferându-i în terenul electoral al PL-ului. Nici implicarea activă a lui Filat în campania electorală, prin „circuitul de imagine” către PLDM, nu au putut recupera golul lăsat de „aventurile” cu Bodiu şi Godea.

În aceste condiţii posibilitatea ca alegerile să fie câştigate de liberali dintr-o singură încercare se anulează definitiv. De asemenea, persistă riscurile ca turul doi să fie pierdute de Chirtoacă, care se bucură de sprijinul unui procent de votanţi similar cu cel dedicat lui Dodon. De aceea, coaliţia liberal-democrată, inclusiv PDM (în turul doi), vor trebuie să inspire publicului „un vot de protest” contra comuniştilor, dar care va fi inutil dacă PCRM va câştiga în ţară şi în municipiul Chişinău.

„Votul de protest” şi activismul civic sunt cele două soluţii care sunt la îndemâna celor doi candidaţi principali la funcţia de primar al capitalei. De aceea, multe vor depinde de ceea ce va prima în raţiunea electoratului – mesajul doctrinar-geopolitic (anticomunişti versus pro-români şi Vest versus Est) sau mesajele pragmatice bazate pe proiecte sustenabile (idei de proiecte, iniţiative etc.).

Indiferent de costul şi intensitatea promovării sondajelor, electoratul activ nu mai poate fi convertit, iar cel nedeterminat se va hotărî în ultima zi, oră sau chiar fracţie de secundă. Totuşi, la fel ca şi proprietarii surselor media, directorii companiilor de sondare sociologică sunt vânaţi de politicieni, pentru a introduce pe piaţa produse ce pot manipula percepţiile electorale ale opiniei publice. Nu există încă instrumente pentru oprirea sau controlarea fenomenului de „comandare a sondajelor”. Unicele „filtre” pentru ca acestea să penetreze cu un impact mai mic opinia publică rămân a fi sursele media „independente”. Dar şi aici suntem impuşi să invocăm întrebări sacramentale: „Care este nivelul de independenţă a mass-media în R. Moldova?” şi „Oare nu avem de afacere cu „centre de influenţă” care concomitent subordonează instituţii media, precum şi companii de sondare?”.

Anunțuri
Explore posts in the same categories: Alegeri generale 2011 (Chișinău), Igor Dodon

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: