Pedepsele “fierbinţi” ale TERMOCOM-ului „îngheţat”

Pentru CAPITALA.MD

Datoriile la agent termic acumulate de circa 21% din consumatorii capitalei, în valoare de peste 261 mln. lei, sunt invocate de SA „TERMOCOM” ca motive ce ar putea periclita pregătirea pentru sezonul rece al anului. În total, populaţia Chişinăului datorează furnizorului peste 830 mln. de lei. Sume enorme pentru o companie nerentabilă, dependentă puternic de alocările financiare ale Primăriei municipale.  După implorări şi campanii de sensibilizare, compania s-a decis să penalizeze datornicii, încercând să-şi recupereze banii. Interdicţiile la călătorie în străinătate, prohibiţia de emitere a paşapoartelor „rău platnicilor” sau deposedarea de obiecte aflate în proprietatea acestora, sunt câteva din instrumentele coercitive aplicate de furnizor.

Despre eficienţa acestor măsuri punitive este greu de vorbit acum, dar cu certitudine, aceasta nu va contribui foarte mult la completarea bugetului companiei. Totodată, sezonul rece se apropie, iar procesele de judecată şi acţiunile premergătoare împotriva datornicilor se pot prelungi, împiedicând adunarea surselor financiare necesare. Oricum, este inexplicabilă poziţia relaxată a „Termocomului”, care nu încearcă să se reorganizeze, să-şi optimizeze activitatea, evitând cheltuieli şi costuri suplimentare. Excluzând alte căi alternative de ieşire din prăpastia falimentară, furnizorul de agent termic se bazează pe învinuirea şi penalizarea celor 21% de chişinăueni îndatoraţi.

Pentru a nu fi acuzată de faptul că atacă dreptul datornicilor la libera circulaţie, compania trebuie să vină cu date concrete privind profilul şi capacitatea de plată a persoanelor cu datorii. Cunoscând realităţile socio-economice dure ale capitalei deducem cu uşurinţă cauza dificultăţilor de plată care apasă asupra păturilor social vulnerabile. Or, de cele mai multe ori, eschivarea de la plata pentru agentul termic derivă de la tarifele mari comparativ cu salariile mici ale bugetarilor, pensionarilor şi altor categorii sociale pauperizate.

Dacă mergem pe formula „Termocomului”, atunci ar trebuie să apară o altă entitate care în calitate de „robin-hood”să ajutoreze populaţiei împovărată, solicitând bani de la instituţiile statutului incapabile să ridice nivelul de trai. Or, din cauza capacităţii de cumpărare reduse, consumatorii nimeresc în „capcana datoriilor”, riscând sancţiuni şi restricţii din partea unor companii ineficiente.

În linii generale, acţiunile „Termocomului” incomodează 21% din consumatori, dar servesc intereselor celorlalte aproximativ 80 la sută. Totuşi, statul, autorităţile locale şi compania, sunt responsabile de toată populaţia, indiferent  de nivelul de înstărire a acesteia. Astfel, toţi actorii centrali trebuie să caute soluţii care să asiste consumatorii problematici, dar nicidecum nu să le îngrădească libertăţile, generându-le complicaţii noi. Or, s-ar putea ca printre datornicii lipsiţi de paşapoarte şi de dreptul de a părăsi ţara să se găsească persoane care lucrează în străinătate pentru a întoarce datoriile personale, faţă de bănci sau chiar faţă de furnizorul de agent termic.  În fine, ca să îşi revină şi să devină o companie funcţională, „Termocom” are nevoie de transformări interne, convenite cu Primăria şi autorităţile centrale, apelând la abordări prietenoase faţă de clienţii săi, inclusiv cei împovăraţi.

Anunțuri
Explore posts in the same categories: Chişinău - capitală cu probleme

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: