Taxă de 5 lei pentru microbuze la fel de „ucigașe”?!

Colaj: Denis Cenusa

Colaj: Denis Cenusa

Lupta pentru ridicarea taxelor pentru deplasarea cu maxi-taxi este pe punct de pornire. Primarul capitalei stăruiește să fie dirijorul orchestrei care interpretează o simfonie cu scopul convingerii populației că doar 5 lei poate asigura o deplasare sigură cu maxi-taxi („rutieră”). Astăzi, la emisiunea „Moldova în direct”, moderată de Elena Robu, am înfruntat pledoaria în favoarea majorării taxei până la 5 lei,  rostită de Adrian Boldurescu, director  Direcția generală transport public și căi de comunicație. Acest domn, împreună cu un al treilea invitat, un șofer și prin cumul proprietar de microbuze, au încercat să convingă moderatoarea, publicul și implicit pe mine, că din cauza taxei de 3 lei au loc accidentele macabre.

În viziunea dlui Boldurescu, noi, pasagerii, chiar suntem tratați ca niște „3 lei” de către șoferi. Pentru el este justificabilă această percepție cinică, deoarece șoferii ar fi împovărați cu o mulțime de taxe ce le diminuează sensibilitatea față de persoanele care achită cei 3 lei. Siguranța pe care transportatorii sunt obligați să o asigure odată ce urcă la volanul transportului public este condiționată de dl Boldescu de acea taxă pentru deplasare. După cum el a încercat să ne explice, odată cu introducerea noii taxe, pasagerii vor simți cu adevărat grija șoferilor, anterior mult prea depresivi,  Această idee absurdă avea susținerea totală din partea șoferului invitat și el la emisiune. Amândoi „insistau” într-o voce că doar după ridicarea prețului până la 5 lei va crește motivația șoferului să activeze conform legii.

Am fost stupefiat de aceste argumente primitive și absurde. Cum poate taxa pentru deplasare să fie proporțională cu gradul de responsabilitate față de viața pasagerilor? Am încercat să le explic domnilor că nu poate exista nicio legătură între respectarea întocmai a regulamentului pentru transportarea pasagerilor sau a regulilor de circulație și mărimea taxei percepute de la pasageri. Lucru pe care îl ignoră cu desăvârșire Dorin Chirtoacă, care tinde să folosească contextul tragic pentru a justifica în fața publicului imperativul unei taxe de 5 lei. Acesta vrea să ne convingă că doar scumpirea poate pune capăt traficului fatal pentru pasageri determinat de microbuze.

Pentru mine este inacceptabil acest gen de târguială. Din perspectiva impusă de aceștia, relația față de viața umană depinde de majorarea taxei. Înseamnă oare acest lucru că, dacă pasagerii nu vor accepta să achite 5 lei, atunci viața lor va fi amenințată de ignorarea setului de regulamente și reguli de circulație de către șoferi.

Fără fundament explicativ și analiză anticipativă, cost-beneficiu, primarul împinge o idee de taxă ce defavorizează o mare parte din locuitorii capitalei, care sunt dependenți de rutieră din cauza lipsei unui transport alternativ accesibil. De asemenea, pe lângă faptul că Chirtoacă propune majorarea neargumentată a prețului, ideea lui prevede transportarea pasagerilor în baza numărului de locuri disponibile. În situația pe care vrea să o creeze Chirtoacă, cetățenii vor fi impuși să plătească mai mult, totodată, mulți dintre aceștia riscă să rămână fără loc, din motive foarte obiective. Or, dimineața transportul public este supra-aglomerat, iar șoferii vor fi obligați să nu permită ca numărul de pasageri să-l depășească pe cel al scaunelor din salon. Astfel, în loc să elimine o problemă, Primăria vrea să genereze altele suplimentare.

Mai multe decât atât, dl Boldurescu și ceilalți care vor cu orice preț modificarea taxei trebuie să ne explice de ce primind 3 lei de la pasageri șoferii suferă de amnezie și nihilism în raport cu legea și doar un adoas de 2 lei îi poate disciplina. Tot, dumnealui trebuie să ne spună de ce în mod fals se încearcă legarea prețului pentru deplasare cu siguranța în transportul public.

Cauzele accidentelor a fost nerespectarea regulilor de circulație, neverificarea stării de sănătate a șoferilor înainte ca ei să urce la volan (dl Boldurescu s-a plâns că statul direcției de resort din Primărie este mult prea mic pentru a verifica numărul mare de șoferi). Niciun accident nu s-a produs din cauza persoanelor care stau în picioare, deși aceasta este o altă problemă importantă, ci anume ca urmare a indiferenței față de litera legii.

În loc să ceară o implicare și mai activă a poliției rutiere pentru amendarea șoferilor certați cu regulile de circulație, Dorin Chirtoacă și cei din administrația trec de partea microbuzelor și cer foarte insistent majorarea taxei. De ce domnule Chirtoacă? Pentru că acoperiți interesul șoferilor iresponsabili și a patronilor lor? Sau, poate că nu vă pasă de problema locuitorilor capitalei, care au nevoie de transport public sigur și ieftin, dar nu de maxi-taxiuri inaccesibile ca preț și periculoase ca mijloc de deplasare.

 

Explore posts in the same categories: Chişinău - capitală cu probleme, Dorin Chirtoacă

Etichete: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

2 comentarii pe “Taxă de 5 lei pentru microbuze la fel de „ucigașe”?!”


  1. Nu pot spune decit felicitari autorului.


  2. Aw, this was an extremely nice post. Taking a few minutes and actual effort to make a top notch article… but what
    can I say… I procrastinate a lot and don’t seem to get nearly anything done.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: