Rusia vrea să corupă Chișinăul sau să-și măsoare puterile cu UE?

Foto: realitatea.net

Oferta rusească privind reducerea prețului la gaze naturale pentru Republica Moldova cu 30% în schimbul revizuirii unor angajamente față de UE a impresionat guvernanții moldoveni, dar și mai mult ar trebui să șocheze oficialii europeni.

Este cunoscut faptul că Rusia are la îndemână intrumentele de „soft power” (dominarea sectorului energetic în relațiile cu cel puțin 8 state UE, și poziție privilegiată pe piața energetică în tot spațiul ex-sovietic), combinate cu rapoarte de forță în relațiile politice cu fostele republici sovietice (conturate într-un spațiu temporal nou începând cu revoluția oranj din Ucraina, perindată de „războaie” în materie de gaze naturale și soldate cu sistarea livrărilor de hidrocarburi către clienții europenii – anii 2004-2009 etc.).

După ce Bruxellul a inițiat o procedură de cercetare a conformării Gazpromului cu cerințele antitrust [1] impuse la nivel european, Moscova încearcă un exercițiu de coerciție pentru a demonstra europenilor că deciziile politice adoptate de autoritățile naționale sunt mai presus decât directivele europene. În acest experiment geo-strategic este folosită Republica Moldova, în locul Ucrainei care a trăit o experiență dureroasă mai mulți ani la rând, fiind discreditată în Europa și ancorată la condiții severe de achiziționare a gazului rusesc (prin contractul semnat în 2009 de fostul premier ucrainean Iulia Timoșenko [2]).

Primo, pentru că Ucraina este deja în relații proaste cu Bruxellul, în special din cauza defectelor vizibile din sistemul juridic și a oprimării sistematice a opoziției, Moscova și-a îndreptat atenția spre Moldova, considerată „liderul” Parteneriatului Estic în implementarea reformelor preluate din modelul european. Totodată,  Ucraina nu poate fi folosită în jocul subtil cu UE, deoarece Rusia deja a redus prețul pentru statul ucrainean în schimbul staționării flotei maritime în Crimeea, și totodată, este antrenată în negocieri bilaterale complicate privind modificarea contractului de cumpărare-vânzare a gazelor naturale.

Secundo, după „războaiele vinurilor” care au deposedat sectorul vinicol moldovenesc de o bună parte din piața de desfacere rusă, Republica Moldova a reușit să-și repare imaginea de stat-negociator, doar că în relația cu UE. Ca răspuns la acțiunile europenilor împotriva concernului rus Gazprom, politicienii de la Kremlin vor să scoată în evidență cât de firavă poate fi loialitatea partenerilor din Parteneriatul Estic față de angajamentele UE (adică a RM față de UE). Mai mult decât atât, în comparație, aceștia vor să arate cât de dependente sunt statele-lideri în domeniul integrării europene, cum este calificată RM, față de resursele provenite din Rusia.

Oferta Moscovei privind reducerea prețului la gaze pentru RM prefigurează o competiție între capacitatea de reformare a vecinătății europene de către UE și potențialul enorm al Rusiei de a exercita presiune asupra deciziilor politice în statele din vecinătatea sa apropiată, asociat cu stoparea proceselor de transformare pan-europene.

Tertio, propunerea atractivă de a reduce prețul cu 30% este echivalent cu un mijloc de a corupe guvernarea pro-europeană de la Chișinău, care datorită consecvenței de până acum a reușit să obțină simpatiile Bruxellului, dar și să multiplice asistența financiară europeană. Chiar dacă reformele se realizează cu dificultate în interiorul țării, pe plan exterior integrarea europeană a Republicii Moldova este percepută pozitiv, ajungând să fie idealizată, cotată cu unul din cele mai înalte randamente de eficiență în regiune. Anume acest raționament motivează dirijorii politicii externe ruse să testeze sustenabilitatea proiectului european al Moldovei.

Dacă Chișinăul va ceda în favoare gazului natural mai ieftin atunci Rusia va puncta contra UE, ceea ce va însemna nu doar încă un „proiect european” eșuat în albia Parteneriatului Estic, dar și falimentarea extinderii politicii energetice europene spre Est, unde Gazprom încearcă să-și păstreze hegemonia neatinsă.

 

Referințe:

1. Kremlin backs its dog in EU-Gazprom fight, http://euobserver.com/economic/117474

2. Газовое соглашение Тимошенко-Путина. Полный текст, http://www.pravda.com.ua/rus/articles/2009/01/22/4462671/

Explore posts in the same categories: Relatiile UE-Rusia, Rusia pretutindeni

Etichete: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

2 comentarii pe “Rusia vrea să corupă Chișinăul sau să-și măsoare puterile cu UE?”

  1. vadim b. Says:

    Bun punct de vedere. Trebuie de notat ca noi inca nu am cedat sau nu am dat cursa unei asemenea iniative din partea Rusiei, oricum considerind actualul curs de integrare europeana a guvernarii AIE-2 este practict imposibil sa acceptam oferta Rusiei, caci ar insemna o mare discreditare a tuturor actiunilor efectuate pina acum in vederea apropierii de UE.


  2. […] Propunerea Rusiei de a reduce prețul pentru gazul rusesc dacă Republica Moldova renunță la angajamentele față de Comunitatea Energetică Europeană a fost calificată din start drept o măsură de “corupere” a oficialităților moldovenești. Respectiva ofertă  a furnizorului de hidricarburi a țintit nu doar și nu în primul rând autoritățile de la Chișinău, care indirect au devenit victime colaterale ale disputelor dintre UE și Rusia în domeniul energetic (vezi aici: Rusia vrea să corupă Chișinăul sau să-și măsoare puterile cu UE?). […]


Lasă un comentariu