UE poate răsturna situația, dacă condiționează parafarea Acordului de Asociere

cpescmd2.blogspot.com

cpescmd2.blogspot.com

Legile adoptate pe 3 mai de către tandemul PLDM-PCRM au generat un interes viu din partea UE și a altor instituții pan-europene (Consiliului Europei). Peste noapte, partenerii europeni au realizat că statul, considerat adineaori lider al Parteneriatului Estic în efectuarea reformelor, se confruntă cu o criză politică ce subminează democrația și statul de drept. De fapt, chiar să fie adevărat că până la adoptarea acestor legi, Moldova era o țară mai democratică, unde supremația legii funcționa fără sincope. O afirmație retorică, bineînțeles.

Cred că lucrurile în RM sunt relative. Or, legea adoptată astăzi poate fi schimbată mâine, și asta dacă le convine anumitor guvernanți. Nu este o invenție particulară a celor de la PLDM, PCRM, sau PDM și PL, fiecare dintre aceste formațiuni a acționat la diferite etape în mod similar. Dar UE a reacționat de o manieră diferită de fiecare dată.

Oricum, voi ocoli discuțiile privind calitatea democrației în RM. Și asta, deoarece atunci când grupurile oligarhice țin țara în cleștele unei menghine, democratizarea ca și scop își pierde utilitatea și fezabilitatea. În acest caz, democrația depinde de preferințele, strategiile politice ale elementelor oligarhice și are puține în comun cu interesele naționale, printre care se numără și integrarea europeană. Odată ce acest lucru va fi înțeles, partidele pretins „pro-europene” nu vor mai reuși să păcălească atât de ușor partenerii europeni și nici pe proprii cetățeni.

Ceea ce contează în legătură cu cele întâmplate pe 3 mai este că UE a dat dovadă de promptitudine, dar deocamdată întâmpină dificultăți în a preveni acest gen de evenimente. În continuare, europenii par a fi depășiți de situația de pe teren, de necontenitele crize politice, chiar dacă au avut posibilitatea să intre în esența politicii moldovenești, grație multiplelor intervenții menite să apropie liderii coaliției de guvernare de la Chișinău.

Alt lucru ce merită atenția este că nici după 3 ani de guvernare, asistați de către europeni, politicienii moldoveni rămân restanțieri la capitolele – înțelegerea și aplicarea principiilor și valorilor împărtășite de UE. Totodată, acest lucru dovedește că nici Bruxelles-ul nu a găsit modalitatea oportună pentru a educa și a avea un impact calitativ asupra elitelor politice din statele Parteneriatului Estic.

Paradoxal, dar UE a înregistrat performanțe la capitolul transferării standardelor sale către RM în diverse domenii, dar ceea ce nu i-a reușit deocamdată este „europenizarea” clasei politice moldovenești, dominate de lupta pentru putere și împărțirea sferelor de influență.

Chiar dacă se pare că nu există nicio  ieșire din această situație, la fel ca și în cazul Ucrainei (referitor la agenda reformelor, justiția selectivă, și legislația electorală), UE poate influența comportamentul clasei politice moldovenești (cu condiția că ultima își dorește cu adevărat integrarea europeană a RM).

Anume acum, Chișinăul trebuie să devină obiectul unei condiționalități negative din partea UE. Dar pentru aceasta trebuie formulate un set de pre-condiții care să fie îndeplinite de către RM până la summitul de la Vilnius.

Din păcate, acest scenariu este valabil doar dacă UE dă dovadă de voință politică (cu unanimitatea statelor membre) și promite că la Vilnius va fi parafat acordul de asociere. Fără această promisiune este practic imposibilă aplicarea unei condiționalități negative, deoarece nici până la adoptarea legilor din 3 mai (atât de puternic criticate de UE și Consiliului Europei) nu exista certitudinea și oferta clară din partea UE cu privire la Acordul de Asociere.

Dacă parafarea figurează ca probabilitate, atunci este mai simplu să soliciți realizarea pre-condițiilor (vizând independența Curții Constituționale, legislația electorală etc.). Cu toate acestea, europenii trebuie să formuleze pre-condițiile luând în calcul  pozițiile partidelor de la guvernare și ale opoziției. Anume în acest fel, va putea fi asigurată o anumită stabilitate politică, ce va permite menținerea Moldovei în procesul de reforme până la următoarele alegeri.

Explore posts in the same categories: AIE-2, UE şi RM

Etichete: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: