Eurovision: Simbolismul diversității și „fisura” votului politic

listas.20minutos.es

listas.20minutos.es

Ce s-a întâmplat la Copenhaga ieri? Și, de ce? De ce victoria unui talent a scandalizat o parte din amatorii Eurovision-ului? Mai este Eurovision-ul un concurs de talente sau totuși e unul profund politic? Dar și cât de deschisă este Moldova pentru mesajele transmise via Eurovision?

Scandal din cauza la ce?

Nimeni nu poate nega că reprezentantul Austriei are talent, pe care și l-a etalat în totalitate în fața unei audiențe imense, alcătuită din milioane de melomani din toată Europa, dar și din alte colțuri ale lumii. Victoria Conchitei Wurst (numele scenic, devenit deja o adresare cotidiană) a fost pus la îndoială de cei cu viziuni conservatoare. Opozanții victoriei acesteia s-au împiedicat, metaforic vorbind, în „barba” acesteia. Adică, pentru aceștia lipsa barbei ar fi transformat-o în ceva mai acceptabil și ar fi simplificat-o ca „produs artistic”. Aici însă există o confuzie care atinge mai multe aspecte:

  • Tradiționalism:Barba” care într-un fel a masculinizat corpul feminin reprezintă ceva inaccepetabil. Cel puțin asta reiese din frustrarea transmisă de unele voci, care nu pot să găsească o explicație de ce cineva care arată ca o femeie poartă barbă. Aici, se numără și atitudinea negativă a persoanelor religioase, care au văzut în Conchita un pericol la adresa valorilor tradiționale.
  • Subiectivism: Anume „barba” a ajutat-o pe Conchita să obțină victoria. Altfel spus, oricare alt concurent de sex femenin ar fi purtat aceeași victorie, dacă purta barbă. Desigur, „barba” și imaginea Conchitei a atras anumite voturi ale publicului, dar nu într-atât de mult pentru a obține o victorie absolută. De fapt, talentul este trecut cu vedere, iar în locul lui se pune accent pe trăsături ale exteriorului. Prin aceasta se înțelege latura superficială a evaluării și măsurării lucrurilor înconjurătoare.
  • Principiul diversității: Reacția  față de „fata cu barbă” pune în lumină gradul de intoleranță față de o realitate alcătuită din diversitate. Mesajele homofobe au răsunat frecvent și au dominat tabara acelor care au condamnat victoria Conchitei. Unele intenții de a o compara pe Conchita cu Dana International sau cu Verka Serdiucika arată puțin1 deplasate. Or, ultimii doi concurenți nu au legat prestația scenică cu ceea ce reprezintă ei în realitate. În timp ce Conchita și-a folosit în mod franc „barba” ca o carte de vizită pentru aparițiile scenice, dar și ca simbol al poziției sale civice.

Pe scurt, ceea ce a bulversat a fost nu atât „barba” pe fața cuiva care arată ca femeia, ci încărcătura sa simbolică. Dar cel mai mult se pare că a deranjat faptul că necătând la aceasta, dar și datorită acesteia, elementul diversității europene a primit recunoașterea majorității.

Este Eurovision-ul este un concurs de talente sau totuși e unul profund politic?

Victoria Austriei spune totul. Or, în acest an concursul a fost mai puțin politic, decât în anii precedenți.

În primul rând, este lesne că votul geopolitic nu a influențat practic deloc rezultatele finale, chiar dacă a fost o constrângere pentru concurentul din Austria.

Aparent asistăm la o fisurare, cel puțin temporară, a tradiției vechi când victoria era determinată de poziția geografică, mobilizarea diasporelor țărilor participante sau de calculele geopolitice ale factorilor politici. Așadar, acestea nu au fost în stare să surclaseze principiul meritocratic și expresia talentului. Aici ne referim nu doar la Austria, dar și la Suedia, sau Olanda, pentru care s-a votat nu din cauza vecinătății, preferințelor emigranților, dar pentru aprecierea prestației concurenților. Cazul Ucrainei reprezintă un alt exemplu concludent. Astfel, aceasta nu a nimerit în top 5, deși imaginea acestei țări în Europa a căpătat trăsături pozitive ca urmare a Euromaidan-ului, iar agresiunea rusească a atras atenția și simpatiile multor europeni.

A doua nuanță ține de gradul de intoleranță existent (și la nivel politic) în multe țări participante la Eurovision, regăsit în modul cum votează acestea. Din acest punct de vedere, votarea a arătat unde diversitatea obține teren sau unde este înțeleasă, acceptată și apreciată. E curios faptul că în țări precum Moldova sau Ucraina, unde subiectele legate de discriminare sunt încă tabu-uri, Austria a primit un punctaj bun. O explicație poate fi efectul familiarizării graduale cu valorile europene, care includ și toleranța față de diversitate. De asemenea, e posibil că punctajul înalt vine ca rezultat al aprecierii talentului.

Moldova în contextul Eurovision-ului…

Publicul moldovenesc s-a dovedit a fi extrem de imprevizibil.  Cele 7 puncte pentru Conchita Wurst, pe fundalul voturilor politice acordate României, Ucrainei și Rusiei, arată că anumite transformări la nivelul percepției diversității pot au loc în rândul moldovenilor.

Desigur, nimeni nu poate exclude aspecte de ordin politic, dar voturile acordate de Moldova pentru Austria rămân oricum voturi ale moldovenilor. Totuși, e curios faptul ce anume a influențat decizia publicului autohton? Talentul sau diversitatea sau poate ambele luate la un loc? Predomină supoziția că cel mai degrabă talentul a primat în fața atitudinii binevoitoare față de toleranță. În orice caz, rezultatul final a fost neașteptat pentru foarte mulți, având în vedere opoziția acerbă față de legea anti-discriminare, adoptată în 2012.

În loc de concluzie…. 

Înseamnă victoria Austriei o nouă emancipare a diversității în Europa urmează să vedem. Este însă cert faptul că atitudinea civică și mesajele pro-diversitate ale Conchitei Wurst vor genera anumite schimbări de atitudine. Exemplul acesteia va consolida poziția apărătorilor drepturilor omului, pentru care valoarea personalității este mai presus decât prejudecățile. Aceasta va fi o provocare și pentru Europa, care va trebui să fie digerată și conștientizată. Indiferent de aceasta, Europa va fi privită cu încă mai multă suspiciune de către apologeții tradiționalismului din vecinătatea sa.

 

Explore posts in the same categories: Antiscriminarea in R.Moldova, Eurovision 2011, Identitatea europeana

Etichete: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

One Comment pe “Eurovision: Simbolismul diversității și „fisura” votului politic”

  1. softurela Says:

    Doamne, Doamne… ce mai e si cu Eurovisionul asta… Vacanta din zona Moldovei, iti las link in cazul in care vrei ( cazare in Iasi ) chiar mi-a fost perturbata de individul care a a aparut cantand cu par lung si barba. Sincer… am o mare nedumerire. De ce nu a putut fi ori, ori? A insistat sa arate dezgustator…altfel nu-mi explic.


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: