Moldova afară din Acordul CSI privind comerțul liber: Are dreptate Rusia?

timofti_CSIDupă semnarea Acordului de Asociere cu UE, Rusia a făcut publice noi amenințări adresate Moldovei. De această dată, demersul Moscovei țintește însăși participarea Moldovei în Acordul CSI privind comerțul liber, invocând art. 62 al Convenția de la Veneția privind tratatele internaționale din 1969 [1], care se referă la schimbarea fundamentală a circumstanțelor semnării unui document internațional.

Nici pe departe nu este cazul să analizăm natura politică a acestui demers, care este evidentă. Este important să înțelegem cât de argumentat este acest lucru și dacă în general Rusia poate discuta despre excluderea vreunei țări din acordul CSI în domeniul zonei de liber schimb.

În primul rând, prevederile art. 62 al Convenției de la Veneția se referă la circumstanțele care ar fi constituit baza esențială pentru  semnarea unui tratat, în cazul nostru fiind vorba de comerțul liber și despre Acordul CSI în acest domeniu Așadar, scopul Acordului CSI este anularea taxelor vamale în comerțul dintre mai multe țări. Desigur, domeniul dat constituie esența Acordului, dar nu reprezintă ceva ieșit din comun. Asta, datorită faptului că participarea la OMC (atât Moldova, cât și Rusia sunt membre ale OMC) permite și chiar încurajează crearea zonelor de liber schimb, deoarece acestea permit eliminarea barierelor în calea comerțului.

Concluzie: Argumentul folosit de Rusia este lipsit de logică, deoarece crearea zonelor de liber schimb ține de domeniul comerțului internațional, lucru reglementat de OMC. Or, comerțul internațional este flexibil și volatil, aspecte care nu au putut fi prevăzute de Convenția de la Viena din 1969.

În al doilea rând, Rusia nu poate decide excluderea nimănui din Acordul dat, deoarece dreptul de a ieși aparține țării semnatare. În cazul în care Moldova va decide că vrea să abandoneze Acordul și când o va face, atunci va notifica părțile cu 12 luni până la acea dată.

Concluzie: Autoritățile pot decide acest lucru în funcție de propriile interese și în corespundere cu procedurile Acordului CSI privin comerțul liber, dar nicidecum nu reieșind din voința și decizia altui stat parte a Acordului.

În al treilea rând, eventuala ieșire din acest Acord nu va însemna în mod automat abandonarea CSI. Mai mult ca atât, există alte metode de corecție pe care le prevede Acordul dat și care implică introducerea taxelor pentru produsele a căror importuri au crescut considerabil față de perioadele anterioare.

Concluzie: Există metode convenționale de a răspunde la situații în care o țară încalcă principiile Acordului, decât de a introduce restricții la importuri, fie de a cere abondonarea de către această țară a Acordului.

În final, trebuie să recunoaștem că Rusia [2] nu este la prima tentativă de improvizare a unor măsuri de pedepsire a țărilor pentru adoptarea unor decizii care corespund cu propriile interese naționale, regulile internaționale în domeniul comerțului, dar și a obiectivelor de dezvoltare și stabilitate regională.

Deși aceste încercări sunt sofisticate și inedite, acestea sunt complet eronate. De aceea, de acum încolo, autoritățile de la Chișinău trebuie să urmărească cu atenție aceste mișcări și să le combată cu probe și argumente cât mai detaliate, demontând orice tentativă de manipulare a opiniei publice.

Referințe:

1. Article 62 Fundamental change of circumstances

1. A fundamental change of circumstances which has occurred with regard to

those existing at the time of the conclusion of a treaty, and which was not

foreseen by the parties, may not be invoked as a ground for terminating or

withdrawing from the treaty unless:

(a) the existence of those circumstances constituted an essential basis

of the consent of the parties to be bound by the treaty; and

(b) the effect of the change is radically to transform the extent of

obligations still to be performed under the treaty.

2. A fundamental change of circumstances may not be invoked as a ground for

terminating or withdrawing from a treaty:

 

(a) if the treaty establishes a boundary; or

(b) if the fundamental change is the result of a breach by the party

invoking it either of an obligation under the treaty or of any other

international obligation owed to any other party to the treaty.

 

2. Россия грозит торговой войной Молдове, Украине и Грузии, http://biz.liga.net/ekonomika/all/novosti/2785196-rossiya-grozit-torgovoy-voynoy-moldove-ukraine-i-gruzii.htm

Explore posts in the same categories: CSI sau Comunitatea Statelor In/dependente de Rusia, Rusia pretutindeni, UE şi RM

Etichete: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: