De ce SUA promovează mai activ decât UE vectorul european al Moldovei?

google.com

google.com

Modernizarea Moldovei este văzută de comunitatea donatorilor externi, în special după 2009 încoace, exclusiv prin prisma procesului de integrare europeană. Deși reformarea justiției, îmbunătățirea serviciilor publice, extinderea serviciilor sociale, modernizarea infrastructurii drumurilor și alte reforme sunt conectate direct la agenda europeană, acestea sunt sprijinite de asemenea pe bani non-europeni. De fapt, donatorii externi, în particular SUA, consideră că, prin intermediul integrării europene, Moldova se poate dezvolta și moderniza mai dinamic și mai sustenabil. Deocamdată, nu există alt model de dezvoltare pentru Moldova pe care atât de puternic l-ar sprijini donatorii externi, în particular UE, dar și SUA.

Adițional, integrarea europeană este văzută, de către donatorii externi, drept o modalitate de a apropia Moldova de UE, astfel fiind minimizată influența negativă ce poate fi exercitată de Rusia care din 2013 încoace implică nu doar sancțiuni economice, dar și dezintegrare teritorială și conflicte armate, aplicate cu succes contra Ucrainei. Cu toate acestea, în condiții de criză politică acută, precum cea în care Moldova se află începând cu noiembrie 2014, majoritatea donatorilor externi non-europeni se abțin să preseze deschis asupra guvernanților în favoarea agendei europene. Spre deosebire de aceștia, SUA acționează mai categoric, deseori având o retorică vizibil tranșantă, chiar mai ascuțită decât cea a UE, care uneori este total netedă sau tardivă. Totuși, de ce SUA apar deseori drept promotori mai activi și duri ai agendei europene decât însăși UE? În continuare, vor fi prezentate câteva argumente ce explică de ce SUA adoptă un caracter pro-activ și respectiv cauza abținerilor observate deseori în cazul UE.

SUA – o țară, UE – 28 de țări

E logic că deciziile politice ale SUA sunt adoptate doar la Washington și nu în 28 + 1 capitale, ecuație în care Bruxelles-ul mai este și capitala UE. Acest aspect influențează extrem de mult caracterul, conținutul și tonalitatea retoricii la care apelează americanii și, respectiv, europenii în comunicarea cu Chișinăul. Același motiv explică de ce mesajele transmise de americani sunt mai rapide, deși SUA se află peste ocean în timp ce Bruxelles-ul la vreo 8-10 ore de zbor de la Chișinău (cu tot cu escală). Așadar, construcția politică a UE exclude o unanimitate automatizată, mai ales că politica externă a UE depinde de guvernele naționale ale țărilor membre (28 la număr), președinția UE care își asumă o agendă și anumite priorități, dar și de Comisia și Consiliul European. Din acest punct de vedere, Serviciul European de Acțiune Externă, condus de Înaltul Reprezentant pentru Politică Externă și Securitate, Federica Mogherini nu este la fel de puternic și omogen ca Departamentul de Stat al SUA în frunte cu John F. Kerry.

Articolul integral poate fi accesat aici

Articolul poate fi preluat doar cu menționare a sursei originale

Explore posts in the same categories: UE şi RM

Etichete: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: